Gjør deg klar for innebandykamp hvor spillerne er roboter styrt av elever. Eller hva med å lage en egen robotdans? Skolen har fått spennende utstyr fra Vitensentrene som vi bruker i undervisning om koding.
Utstyret kan bestilles på https://n00b.no.
Kodeoppdrag 1: Bli kjent med micro:bit
Kodeoppdrag 2: Innebandy med BitBot («battlebot»)
Finjuster kjøreegenskapene
- Skru på strømmen på sender-micro:bit-en.
- Prøv de ulike kommandoene for å styre BitBot-en. Juster hastighetene til du har best mulig kontroll på BitBot-en.
- Etter hver justering må du sende koden på nytt til mottakeren.
Bonusoppdrag
d) Kan du legge til andre nyttige kommandoer?
Innebandykamp
- Sett fram innebandymålene på en passe stor bane.
- BitBot 1-6 starter på den ene banehalvdelen, og BitBot 7-12 på den andre.
- Kampen startes ved at blå BitBot-er kjemper om ballen mot de røde BitBot-ene. Skyv ballen foran deg med BitBot-en. Hvilket lag klarer å score flest mål i løpet av ti minutter?
- Hvis det er vanskelig å aktivisere alle på laget, kan lagene halveres. Kjør da to parallelle kamper.
Kodeoppdrag 3: Valgfri BitBot-koding
Sjekk nettsidene nedenfor med forslag til andre BitBot-muligheter. Velg ett eller flere av dem og test:
- Lag en danserobot: Se videoen Lag en danserobot på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-danserobot/
- Lag en hinderløype eller bane: Se videoen Lag en hinderløype på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-hinderloeype/
- Lag en tegnerobot: Se videoen Lag en tegnerobot på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-tegnerobot/