Gjør deg klar for innebandykamp hvor spillerne er roboter styrt av elever. Eller hva med å lage en egen robotdans? Skolen har fått spennende utstyr fra Vitensentrene som vi bruker i undervisning om koding.
Utstyret kan bestilles på https://n00b.no.
Kodeoppdrag 1: Bli kjent med micro:bit
Utstyr
- En micro:bit med batteriholder
- En iPad med appen micro:bit
- Kople micro:bit-en til iPaden:
https://www.superbit.no/feilretting-tips-og-triks/#slik-programmerer-du-microbit-med-ipad - Lag animasjoner på micro-bit-en: https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/kom-i-gang-med-microbit/. Kan du lage tro, håp, kjærlighet (kors, anker, hjerte)?
Bonusoppdrag
- Gjør micro:bit til terning: https://microbit.org/projects/make-it-code-it/dice/
- Velg kodeprosjekter fra denne lista. Den er sortert etter ferdighetsnivåene introduksjon, nybegynner, erfaren og ekspert: https://oppgaver.kidsakoder.no/microbit
- Ekstra utfordring: Lek gjemsel med to eller flere micro:bit-er: https://makecode.microbit.org/projects/hot-or-cold-multi
Slik løser du vanlige iPad-problemer
https://www.superbit.no/feilretting-tips-og-triks/#slik-l%C3%B8ser-du-vanlige-ipad-problemer
Kodeoppdrag 2: Innebandy med BitBot («battlebot»)
PS! Synes du det ser litt vanskelig ut å begynne rett på denne oppgaven, kan du heller prøve ett av de enklere kodeoppdragene på www.superbit.no/elevoppdrag.
Utstyr
- To micro:bit-er (den ene med batteriholder)
- En BitBot
- To innebandymål
- En liten og lett ball
Videoinstruks: Se Lag en battlebot på https://www.vitensenter.no/superbit/elev/
Lag en sender
- Kople den ene micro:bit-en til batteriholderen.
- Åpne appen micro:bit på iPaden > Create code.
- Lag koden som vist på bildet.
PS! Nummeret i «radio set gruppe» må være det samme som står foran på bit:bot-en. - Send koden til micro:bit-en din.
- Lagre den med navnet «sender».
- Skru av strømmen, og legg denne første micro:bit-en til side når du går videre til neste punkt.
Lag en mottaker
- Kople den andre micro:bit-en til BitBot-en. Skru på stømmen på BitBot-en.
- I appen micro:bit (trykker du Home > Create code.) Fjern blokkene som står fra forrige kode, ved å skyve dem til midtmenyen og slippe.
- Trykk Avansert > Utvidelser > BitBot
- Lag koden som vist på bildet.PS1: Nummeret i «radio set gruppe» må være det samme som står foran på BitBot-en.PS2: Elever med BitBot 1-6 velger BLÅ under «set alle LED til», og 7-12 velger RØD.
Finjuster kjøreegenskapene
- Skru på strømmen på sender-micro:bit-en.
- Prøv de ulike kommandoene for å styre BitBot-en. Juster hastighetene til du har best mulig kontroll på BitBot-en.
- Etter hver justering må du sende koden på nytt til mottakeren.
Bonusoppdrag
d) Kan du legge til andre nyttige kommandoer?
Innebandykamp
- Sett fram innebandymålene på en passe stor bane.
- BitBot 1-6 starter på den ene banehalvdelen, og BitBot 7-12 på den andre.
- Kampen startes ved at blå BitBot-er kjemper om ballen mot de røde BitBot-ene. Skyv ballen foran deg med BitBot-en. Hvilket lag klarer å score flest mål i løpet av ti minutter?
- Hvis det er vanskelig å aktivisere alle på laget, kan lagene halveres. Kjør da to parallelle kamper.
Kodeoppdrag 3: Valgfri BitBot-koding
Sjekk nettsidene nedenfor med forslag til andre BitBot-muligheter. Velg ett eller flere av dem og test:
- Lag en danserobot: Se videoen Lag en danserobot på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-danserobot/
- Lag en hinderløype eller bane: Se videoen Lag en hinderløype på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-hinderloeype/
- Lag en tegnerobot: Se videoen Lag en tegnerobot på https://www.superbit.no/undervisningsopplegg/lag-en-tegnerobot/