Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn

Morten-Askjer-aspect-ratio-16-9
Morten-Askjer-aspect-ratio-9-16

DELK-skolene vektlegger medmenneskelighet forankret i kristen tro.

For en tid tilbake hadde avisen Dagen om et forskningsprosjekt om kristisk tenkning i kristne skoler der DELK var en av skolegruppene som ble forsket på. Fungerende tilsynsmann Morten Askjer hadde et påfølgende leserinnlegg for å gi en bedre forståelse av hva som kjennetegner DELKs skoler.

DELK-skolene vektlegger medmenneskelighet forankret i kristen tro.

Elever og foreldre er velkommen til DELKs skoler uavhengig av religion og meninger. I våre skoler skal alle møtes med toleranse og respekt for sine tanker.

Mangelfull framstilling av DELK-skolene

Tidligere denne uka hadde Dagen en reportasje om en nylig disputert doktorgrad om spenningen mellom trosformidling og kritisk tenkning ved kristne skoler. Vi er glade for at Dagen holder fram det verdifulle arbeidet som gjøres både ved våre skoler og ved andre kristne friskoler. Samtidig opplever vi at det dannes et mangelfullt bilde av hva vi vektlegger i skolene. Det samsvarer også i liten grad med vektleggingen i avhandlingen som omtales.

I en avhandling på nesten 400 sider er dette alt som står om kvinnelige prester og homofilt samliv (s. 278):

«Kritikere hevdet at siden DELK opprettholder sin konservative posisjon på saker som kvinnelige prester og homofile forhold, ser det ikke ut til å være noe rom for virkelig kritikk.»

Tore Slettvik, skolekonsulent i DELK, er i avhandlingen gjengitt med følgende (s. 278-279):
«Det er absolutt lov å stille kritiske spørsmål om det for å starte en samtale. Likevel kan det skje at noen tenker svarene vi har til dem er så gammeldagse og utdaterte at det kjenne som det ikke er mulig å komme med kritiske motforestillinger fordi vi fortsatt står for dem. Likevel, tanken er at det er helt fint å stille spørsmål ved det, men DELK trenger ikke å forandre svaret på grunn av det.»

Vi har forståelse for at en kort avisartikkel må ofre mye presisjon sammenliknet med en doktorgradsavhandling. Likevel vil vi holde fram at vektleggingen i våre skoler er annerledes av hva det kan skapes et inntrykk av.
DELK-skolene følger offentlige læreplaner og bruker den samme KRLE-planen og de samme lærebøkene i kristendom (KRLE) som de fleste andre kristne skoler. Vi står for det vi mener er rett, samtidig som vi åpner for å være uenig og for kritiske spørsmål.

Sannheten tåler å utfordres

Grunnen til at DELK driver skoler er å formidle Jesus som veien, sannheten og livet. Da er det viktig å huske at sannheten tåler å utfordres, og møtes med kritiske spørsmål.
Det er halvsannheten og løgnen som ikke tåler kritisk søkelys.
Det er lett å tenke at det å være trygg i egne standpunkt er et hinder for samtale og åpenhet overfor annerledes tenkende. Vi håper tvert imot at vi ved å gi elevene en rotfestet trosopplæring også gir dem trygghet til å møte andre med omsorg og respekt.

DELKs skoler vektlegger medmenneskelighet

Avhandlingen gav oss viktig innsikt i hva som kjennetegner DELK-skolene sammenliknet med andre skoler. Det holdes fram at DELKs skoler legger særlig vekt på medmenneskelighet forankret i kristen tro.
Dette gjelder uansett hva elevene måtte tro på. Omtrent 80 % av elevene i skolene våre har annen bakgrunn enn DELK. Det kan være annen kirkelig bakgrunn, andre religioner og ikke-religiøse. Vi er glade for å kunne gi en god og trygg utdannelse også til elever som tenker annerledes enn oss i store og små spørsmål.

Tjene mennesker i tro og liv

Det er i hovedsak to grunner til at vi driver skoler. Den ene er å gi opplæring i den kristne tro og nå mennesker med evangeliet. Den andre er å tjene våre medmennesker ved å gi et godt utdanningstilbud som også inkluderer åpenhet for kritiske spørsmål. Det er noe av denne spenningen den omtalte doktorgraden tar opp og konkluderer med at dette er en mindre spenning enn man kan tenke. Det gjelder både DELK og de andre kristne skolene omtalt i avhandlingen.

Det er snart søknadsfrist ved våre skoler. Vi forsøker å være frimodige i å dele vår kristne tro samtidig som vi ønsker elever velkommen uavhengig av religion og ståsted.

Fungerende tilsynsmann i DELK
Morten R. Askjer
23.01.2025

(Først publisert i Dagen 27.01.2025)