Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn

Overnatting

Veiledning for medarbeidere som har ansvar for overnatting under Idrettsweekend.

Overnattingsvert

Overnattingsvert skal normalt være en person fra lokalmenighet.

Overnattingsvert skal:

  • søke brannvesenet i kommunen svært tidlig for å få godkjent overnatting. Det må være etablert tilstrekkelig brannvern (instrukser, utstyr, rømningsveier osv).
  • sørge for å få oppdatert deltakerliste og sette opp ark utenfor hvert rom med hvilke personer som skal sove på hvilke klasserom. NB – oversikten må oppdateres kort tid før natten for å sikre at alle navn står skrevet inn. Dette kan være viktig informasjon til nattevakten dersom en deltaker må vekkes.
  • innlosjere deltakerne og eventuelle ledere
  • bidra med å blåse opp luft i luftmadrasser, dersom deltakerne ikke ordner dette selv. (Praktisk om overnattingsvert har elektrisk pumpe tilgjengelig.)
  • svare på spørsmål og hjelpe til med utfordringer fra deltakerne som innlosjeres.
  • Vise deltakerne hvordan man rydder vekk bord og stoler for å frigjøre gulvplass til overnatting, eller ha et eget team til denne omplasseringen.
  • Se til at oppryddingen i klasserommene er godkjent når arrangementet går mot slutten
  • Se til at klasserom ikke brukes for annet enn avslapningsformål. Det skal være rolig atmosfære hele døgnet i og rundt klasserommene.
  • Overnattingsvert har ansvar for å skaffe nattevakter og å gi dem nødvendige instruksjoner, herunder å lage oversikt med detaljert info om hver deltaker, se notat under «Nattevakt» nedenfor.
  • At arrangør og nattevakter har nøkler og nøkkelkort til alle nødvendige lokaler. Spesielt se til at nattevakten har fått all informasjon han trenger.
  • Det anbefales at overnattingsvert overnatter i lokalene, og er bakvakt om nattevaktene trenger hjelp.

Om fordeling av overnatting i klasserom

Overnatting kan gjøres i klasserom. Vi har forsøkt rominndeling etter klassetrinn for at ungdommene på tvers av byer skal bli bedre kjent, men det har gitt markeringsbehov hos enkelte deltakere som da har gått ut over gruppen. Har gitt uheldige episoder. Det kan kanskje virke tryggere og roligere for spesielt de yngre at man sover sammen med andre fra samme skole i stedet, på tvers av alder. Men dette er forhold som overnattingsvert må vurdere i hvert konkret tilfelle.

For å finne antall overnattingsgjester som det er plass til på ett klasserom, så anbefales formelen (A-4)/2, hvor A står for åpent gulvareal.

Spesielt for Sandefjord 2024

I Sandefjord har vi behov for å bruke klasserommene ved kjøkkenet til oppbevaring av stoler (både kirkestoler og allromstoler), slik at disse rommene ikke kan rigges til overnatting før middag lørdag. Vi foreslår at de som skal sove her bare plasserer bagasjen i et samlet hjørne på hver av disse rommene, og straks etter middagen oppfordres alle de som sover på disse rommene å pakke ut da.

Søndag morgen før gudstjenesten, så må disse rommene tømmes slik at kirkestolene igjen kan settes inn her etter endt gudstjeneste før volleballturneringen settes i gang igjen. Anbefaler at overnattingsvert informerer og lager plakater som henger utenfor disse klasserommene om dette.

Når klasserommene er tømt søndag før gudstjenesten, så er det nok fornuftig å beordre vask av disse rommene før vi stabler stoler inn her.

 

Nattevakt

  • Lokalmenigheten skal sørge for at det gjennom natten er minst to nattevakter (fortrinnsvis en av hvert kjønn).
  • Det kan være en god ide at nattevakttjenesten består av ett lag som har vakt frem til klokka 04.00, og som avløses av et nytt lag som går på klokka 04.00.
  • Nattevakt skal sørge for at det blir ro i lokalet, og spesielt at de deltakerne som ønsker å sove skal få gode muligheter til det.
  • DELK Ung har en egen vakttelefon som både foreldre og deltakere kjenner til. Denne telefonen skal hele natten voktes og besvares av nattevakt.
  • Nattevakt må gjøre seg kjent med spesielle utfordringer som den enkelte deltaker har. Noen deltakere kan ha adferdsproblemer, angst, diabetes som må følges opp. Dette har normalt blitt registrert inn når deltaker meldte seg på arrangementet.
  • Nattevakt må gjøre seg kjent med lokalet før natten. Hvor er brannutstyr, hvor er sikringskap, mat og førstehjelp og så videre.
  • Nattevakt må skaffe nøkkel eller adgangsbrikke/nøkkelkort og hele tiden ha dette på seg gjennom vakten.
  • Nattevaktene skal i så liten grad som mulig gå inn på rommene hvor overnattingen skjer. Det er ønskelig så langt som mulig at en kvinnelig nattevakt åpner og eventuelt går inn på rommene hvor det ligger jenter, og tilsvarende for mannlige nattevakter, at de tar seg av guttene. Husk å opptre respektfullt og benytt transparente metoder.
  • Nattevaktene skal sørge for at de har tilgjengelig deltakerliste pr rom med all info om navn, tlf til foresatte, info om allergier og øvrige utfordringer. NB! Disse dokumentene kan inneholde sensitiv informasjon og skal oppbevares slik at ikke øvrige deltakere skal kunne lese innholdet.