Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn

2G8A2677-scaled-aspect-ratio-16-9
Idrettsweekend-mars-2023-Ryenberget-2-2-aspect-ratio-9-16

Medarbeider IW

Dette er hovedsiden for medarbeidersidene som brukes i planlegging og gjennomføring av Idrettsweekend i DELK.

Alt som du finner her er basert på erfaringer fra tidligere gjennomførte arrangementer. Det betyr ikke nødvendigvis at fremtidige arrangementer skal bygges på samme måte som tidligere, men vi håper dette kan være til god hjelp.

Opplysningene på denne nettsiden skal være av offentlig karakter.

Sidene er sist vedlikeholdt 5. januar 2025 (Høye Løvland)

Lokalmenighetens ansvarsområder

Idrettsweekend er et relativt stort arrangement, spesielt på grunn av måltider og overnatting.

Det er ønskelig at lokalmenigheten bidrar, hvis det er mulig. Vi i DELK Ung volleystyret er fleksible, og vi har god tilgang på velvillige personer, men vi håper jo at den lokale menigheten bretter opp ermene og gjør en solid innsats så langt det er mulig. Husk at dette er herlig og inspirerende diakonalt arbeid for alle som bidrar.

Selv om vi i utgangspunktet ønsker at de oppgavene nedenfor skal gjøres av lokalmenigheten, så kan vi avtale andre ordninger i god tid før et arrangement. Det vil også kunne være mulig å bruke noen fra arrangørstaben til for eksempel å bidra ved middag.

DELK Ung Volley ønsker at lokalmenigheten utnevner ansvarlige for hver av hovedområdene nedenfor.

Vi har laget egen artikkel for det omfattende temaet «Måltider»:

Veiledning for måltider

Når vi ønsker at lokalmenighet skal være ansvarlig for lokaler, så mener vi:

  • Vaktmesterrolle: Ansvar for lokaler, utstyr og sikkerhet. Vedkommende bør ha god oversikt over teknisk utstyr på bygget, inkludert strømanlegg og ventilasjon. Vaktmester bør være til stede ved tilrigging, og kjenne bygget, hvor relevant utstyr er og så videre. Ha tilgang til alle nødvendige lokaler. Kjenne til hvor sikringsskap og brannutstyr står.
  • Ordenspatrulje: Fjerne søppel i søppeldunker og ellers, fylle på med toalett- og håndklepapir og generelt se til at lokalene brukes slik de er ment for. Hold overblikk over at ungdommene oppfører seg bra rundt om på anlegget.
  • Bistå med å Rigge/flytte kjøleskap, inventar og utstyr.
  • Ryddeteam (se egen beskrivelse nedenfor) når arrangementet går mot sin avslutning.
  • Være tilgjengelig for alt vi ikke har tenkt på i planleggingen, eller som kommer uforutsett.
  • Spesielt om lyd og lys: Det må utpekes en person lokalt som har god oversikt over det lokale lydanlegget. Den må bistå med å avklare og finne frem til relevant utstyr på bygget i forbindelse med forberedelser til møter og konserter, herunder teknisk utstyr, instrumenter osv. Det bør avklares hva som skal leveres av lyd, projektor, nettsendinger, podkast osv. under gudstjeneste. DELK Ung Volley vil normalt ta initiativet til et samarbeid med lokal lydtekniker.

Vaktmester og lokal lydtekniker trenger normalt ikke være til stede under hele arrangementet, men bør være lett tilgjengelig på telefon.

Etter en intensiv helg, er det alltid svært kjærkomment når det kommer en større gjeng med voksne som med friskt mot kan bidra med rydding, vasking og kanskje også avslutningsmåltidet. Det anbefales et  team på 6-8 personer kan bidra i 2-4 timer og dermed få unna gjort det meste. Etter gudstjeneste søndag vil normalt kirkerommet ikke bli brukt mer, og derfor er det mulig å starte nedrigging av musikk/lyd/lys kort tid etter at gudstjenesten er ferdig.

Ryddeteamet skal:

  • Hjelpe arrangørene å rydde sammen alle rekvisiter som er blitt brukt under arrangementet. Det er mye som blir brukt.
    • Utstyr til lyd/konsert (kveile kabler, rydde lydutstyr ut i biler osv)
    • Skjermer og kabler til visning av poengscore
  • Sette klasserom tilbake til daglig stand
  • Flytte tilbake inventar som er blitt brukt
  • Kaste søppel til avfallshåndtering
  • Restmat – håndtere
  • Vaske gulv/overflater
  • Bistå under avslutningsmåltid
  • Kan også bistå med frakt av deltakere til tog.

Det kan være behov for frakte deltakere til-fra kollektivtransport. Typisk vil det være et behov for mange biler ved turneringsstart og -slutt. Vi vil forsøke å få en del foreldre til å kjøre ungdommene til arrangementet, og i tillegg ta en ekstratur til nærmeste togstasjon eller annen kollektiv transportordning. Men det kan være behov for å få hjelp av noen lokale foreldre eller menighetsmedlemmer. Erfaringsmessig har arrangør middels god oversikt over antall deltakere som skal kjøres til og fra stasjon. Det oppstår stadig forandringer fra påmeldingene, og deltakere som har endret reiseplan uten å melde i fra til arrangør. Derfor bør det møte opp litt ekstra biler til transport enn hva som er påmeldt.

 

DELK Ung Volley sine ansvarsområder

Styret i DELK Ung Volley vil normalt ha ansvar for selve gjennomføring av arrangementene. Turneringer, påmeldinger, konserter, møter og så videre.  Vi vil normalt også ha ansvar for kiosk og kafe.

Notat fra styremøte 28.11.2023 Høye:

På Bjerkely mars 2024 tenker vi å ha en kubbspillturnering utendørs hvis været tillater det. Dette skal være en sign in-konkurranse, altså at man kan skrive seg på når man kommer på lørdag 9. mars. Man kan være 2 spillere, og kravet er at hver av spillerne skal være fra ulike byer. Man må da selv organisere kampene så det passer inn i forhold til volleyball og bordtennis. Mulig denne konkurransen kan pågå gjennom hele lørdagen og frem til søndag ettermiddag. Må se nærmere på konseptet her.

Om været ikke tillater det, så kan vi lage en annen type sosial aktivitet i stedet. Ligretto, annet brettspill, en bordlek eller lignende.

Ansvarlig for kubbspillturnering: Høye

Selv om alle ledere oppfordres til å være diakonale i sitt arbeid, så er det ikke til å komme bort i fra at noen ungdommer trenger folk å kunne snakke med. Gjerne på tomannshånd. Da er det fint at vi har personer til stede som ikke har masse andre arbeidsoppgaver, men som først og fremst har som oppdrag å være en god lytter og samtalepartner for den som skulle ønske det. Vi prøver å kombinere det diakonale med å være med på praktiske oppgaver i mingleområdet – som for eksempel dartkonkurranse eller kafe. Men rollen er altså først å fremst å være samtalepartner for ungdommer som ønsker en voksen å snakke med.

Notater for administrativ ledelse

I hvor stor grad kreves politiattest? Skal alle som på en eller annen måte er medarbeider ha politiattest? Altså hjelpere like mye som ledere? Hvor går grensen? Dette må undersøkes.

Ella Wold har hovedansvar for film og bilder under idrettsweekend på Moe høsten 2024.

Ingrid Abrahamsen og Remine Andersson bistår med foto og film.

 

Her er info og planlegging rundt Medarbeidersamlinger Idrettsweekend