Handlingsplan mot mobbing

Alle voksnes plikt

Opplæringsloven § 12-3:
«Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering.
Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.»

Skolens mål når det gjelder mobbing

  • Skolen skal ved forebyggende tiltak forhindre at barn blir utsatt for mobbing.
  • Skolen skal ha rutiner som avdekker at mobbing foregår.
  • Skolen skal følge opp mobber og mobbeoffer slik at mobbingen slutter så fort som mulig.
  • Skolens rutiner skal sikre best mulig samarbeid med foresatte i mobbesaker.

Vi bygger på følgende prinsipper

  • Raske tiltak ved signaler om mobbing
  • Varme, positiv interesse og engasjement fra voksne.
  • Faste grenser mot uakseptabel atferd.
  • Konsekvent bruk av ikke-fysiske følger ved regelbrudd.
  • Voksne som fungerer som positive autoriteter.
  • Mobberen/mobbeofferet skal ikke stigmatiseres negativt.

Hva gjør vi for å forebygge mobbing?

Alle voksne i skolesamfunnet skal arbeide forebyggende mot mobbing! Det gjør vi blant annet ved følgende tiltak:

  • Ha «nulltoleranse» når det gjelder mobbing i skolegård, skolebygning eller på skolevei
  • Ha et tydelig skolereglement som er kjent for elever og foresatte
  • Starte dagen med andakter hvor den kristne etikk er sentral (ansvar, likeverd, omsorg for hverandre og lignende)
  • Sørge for at lærer/elevforholdet er slik at elevene i størst mulig grad tør å fortelle om mobbing
  • Å øke elevens trygghet på seg selv og å utvikle evnen til respekt og toleranse
  • Gi eleven kunnskap og holdninger om etiske spørsmål, prinsipper og vurderinger, samt å hjelpe elevene til å gjøre gode etiske valg
  • Alle ansatte bør være seg bevisst at de er rollemodeller også når det gjelder toleranse, likeverd og løsning av konflikt
  • To voksne ut i frikvarterer, hver sin «sone»
  • Fadderordning for de minste
  • Kompetanseheving av skolens personale når det gjelder mobbing
  • Tilstrebe ro og gode arbeidsforhold i alle klasser
  • Elevsamtaler med kontaktlærer minst to ganger per år der mobbing er ett av temaene
  • Jevnlige klassemøter der klassemiljøet ofte er tema
  • Bli kjent med andre klasser ved skolen på forskjellige måter
  • Lære elevene å skjerme seg selv for skremmende og negativ mediepåvirkning
  • Ekskursjoner/turer/uteskole
  • Lav terskel når det gjelder kontakt skole/hjem
  • To klasseforeldremøter per år der klassemiljøet er tema
  • To utviklingssamtaler med foresatte per år der mobbing er ett av temaene
  • Motivere foresatte til å ta kampen opp mot barn/unges misbruk av mobiltelefoner

Normalt følges denne progresjonen i skolens tiltak mot mobbing:

  • Kontaktlærer sjekker straks forholdene og kartlegger saken. Samtale med mobbeoffer så raskt som mulig. Samtale med mobber, eventuelt mobbere (individuelt).
  • Kontaktlærer informerer rektor på et tidlig stadium.
  • Teamet der de involverte barna er, blir informert av kontaktlærer. Setter inn tiltak som observerer og forsøker å stanse mobbingen.
  • Alle skolens lærere informeres og gis ansvar for å observere de involverte barna og gi tilbakemelding til kontaktlærer i frikvarter og lignende.
  • Kontaktlærer tar kontakt med foreldrene til offeret og mobberen/mobberne. Rektor informeres.
  • Kontaktlærer søker råd hos PPT ved behov (anonymt).
  • Eventuelt fellesmøte med involverte barn (mobbeoffer og mobber) og deres foresatte. Rektor informeres og blir eventuelt med på møtet.
  • Rektor vurderer, etter drøftinger med kontaktlærer, om politi, PPT, konfliktråd eller barnevern skal kobles inn i saken.