nynorsk-scaled-aspect-ratio-16-9
nynorsk-scaled-aspect-ratio-9-16

Fritak for vurdering med karakter i sidemål

Elever med individuell opplæringsplan kan ha rett til fritak for karakter i norsk sidemål. Skolen har utarbeidet eget skjema for søknad om fritak. Elever som får fritak, må likevel følge undervisningen i sidemål.

Elevar og tidlegare elevar har rett til fritak frå vurdering med karakter i det skriftspråket dei har som sidemål, dersom eitt av desse vilkåra er oppfylt:

a. Dei har vanskar med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon.

b.  Dei har ikkje gått i norsk grunnskole på 8. til 10. trinn.

c. Dei har eller har hatt særskild språkopplæring i løpet av 8. til 10. trinn eller i vidaregåande opplæring.

d. Dei har i løpet av 8. til 10. trinn eller den vidaregåande opplæringa gått på ein internasjonal eller utanlandsk skole i Noreg som er godkjend for ikkje å gi vurdering med karakter i sidemål.

Elevar som hadde rett til fritak frå opplæring i eitt av dei norske skriftspråka på 8. til 10. trinn etter § 1-9, har rett til fritak frå vurdering med karakter i det skriftspråket dei har som sidemål i vidaregåande opplæring.

Forskrift til privatskolelova § 6-21

Skolens praksis rundt fritak for vurdering med karakter i sidemål

Den vanligste årsaken til å søke om fritak for vurdering med karakter i sidemål er «problem med å lære begge målformene på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon» (Forskrift til privatskoleloven, § 6-21, punkt a). Dysleksi er eksempel på slik dysfunksjon.

Forskriften gir kun mulighet for fritak av karakter. Det betyr at skolen ikke har anledning til å gi fritak for verken undervisning eller vurdering i sidemål. I praksis betyr dette at alle elever, også de med karakterfritak, følger undervisningen, løser oppgaver og leverer prøver og tekster på sidemål tilsvarende andre elever. Vurderingen som gis, skal da ikke inneholde karakter og har ingen påvirkning på termin- og standpunktkarakterer, som blir «F» (= fritak).

Unntaket er om eleven «i tillegg til å få opplæring etter skolens ordinære læreplan i norsk (§ 1-9)», får særskilt språkopplæring etter privatskolelova § 3-5 . Da kan det være grunnlag for fritak i skriveopplæring i sidemål. Også opplæring i samisk som første- eller andrespråk, kvensk eller tegnspråk kan gi tilsvarende fritak.

Elever med individuelt tilpasset opplæring kan søke om fritak for vurdering med karakter også i andre fag, jf. forskrift til privatskolelova § 6-19.

Elever som har rett til å søke om et slikt fritak, er ofte svært ulike. I noen tilfeller klarer eleven fint å oppnå god måloppnåelse i sidemål, og karakteren vil ligge på samme nivå som i mange andre fag. Da vil et fritak være unødvendig. For andre elever kan graden av dysfunksjon være langt større. Da tilpasses omfanget av sidemålsundervisningen i tråd med elevens kapasitet, og undervisningen dreier seg om å lese noen tekster på nynorsk, finne ord i tekster som skiller seg fra bokmål, og se på noen av de mest grunnleggende grammatiske forholdene, gjerne knyttet til substantiv, verb og personlige pronomen. Prøver og tekstproduksjon kan i så fall også nedprioriteres.

De fleste som søker om fritak, ligger et sted imellom disse funksjonsnivåene. Da avgjør faglærer hvilke sidemålsaktiviteter og vurderingspunkter eleven skal være med på. Tidlig på ungdomstrinnet handler sidemålsopplæringen om grunnleggende forhold, og det er som regel mest hensiktsmessig at eleven gjør det samme som de andre elevene i klassen. Etter hvert går vi inn på samme praksis som for skriftlig eksamen: Elever med karakterfritak skriver både hovedmåls- og sidemålsoppgaver på bokmål. I løpet av et skoleår skal det likevel skrives og gis vurdering på et utvalg tekster på sidemålet, men da gjerne av et enklere omfang.

Elever som har fått fritak for sidemålskarakter på ungdomsskolen, har en enklere prosess med tilsvarende fritak på videregående skole. Derfor kan det være lurt å avklare ev. fritak før eleven begynner på videregående.

Et fritak varer for ett skoleår om gangen. I 10. klasse må dette avklares innen 1. mars. Søknadsskjema sendes rektor, gjerne etter dialog med kontaktlærer og/eller norsklærer. Rektor plikter å informere norsklærer og kontaktlærer så snart et fritak er innvilget.