Norsklæreren i femte klasse har tatt i bruk læringsmetoden «Grej of the day», for å gjøre faget mer interessant og spennende. Metoden kommer opprinnelig fra Sverige. Den svenske læreren Micke Hermanson startet dette konseptet i 2010.
Her kan du lese mer Grej Of The Day:
https://www.mickehermansson.se/en/grejoftheday
Foreløpig har vi bare så vidt blitt kjent med metoden, men allerede nå, viser elevene entusiasme og engasjement!
Metoden går ut på å presentere en «Grej» (på svensk: ting/greie) for elevene ved å gi dem et hint. Dette gjøres for å skjerpe nysgjerrigheten. Forrige uke var hintet «Jeg er en «Tsjempe» «tsjent» «tsjendis» som elsker lyseblått.» Det gikk ikke lang tid før mange forsto at det var Erling Braut Haaland vi skulle fram til.
Deretter hadde læreren en kort presentasjon om Haaland, som inneholdt både kjente og mindre kjente fakta om den berømte fotballspilleren.
Elevene skulle så fortelle litt om det de hadde lært på skolen til noen hjemme.
I dagene som fulgte ble det skrevet og tegnet, laget tankekart og snakket mye om ukas «Grej».
På fredag hang vi opp et stort verdenskart i klasserommet.
På kartet hang vi opp et bilde av Haaland med en tråd fra bildet til Norge.
Ved å bruke denne metoden, kan elevene lære mange ulike elementer i norskfaget. (Og i andre fag!) Skriftforming, samtale, skrive fagtekster, lage tankekart, skrive nøkkelord, tegne, gjenfortelle, lese, lytte og mye mer!
Vi gleder oss til å fylle kartet med spennende grejer!
Kunnskap er KULT!